There was an error in this gadget

Thursday, October 13, 2011

KeHiDuPaN...^^



Assalamualaikum...petang ni aku nak cerita sal kehidupan....setelah aku kaji selidik episod-episod kehidupan manusia,aku dapati bahawa hidup manusia ni penuh dengan kepalsuan,kemunafikan,pembohongan,kehipokrikan dan seebagainya...penah tak korang-korang semua alami pengalaman ni?mesti penah sebab sebagai manusia kita mesti akan rasa apa 2 susah dan apa 2 senang....sebagai mukadimah petang ni,aku nak berpantun sikit....

Mohammad Hassan anak Jailani,
Siti Fatimah Anak Pak Man,
Siapalah kita pada hari ini,
Tepuk dada tanyalah iman....

Kadang-kadang dengan keseronokan dunia ni,kita sedar tak apa yang sedang berlaku dan berubah disekeliling kita?ada yang sedar dan ada yang tak kan,samalah kita....tapi penah tak kita ambik masa tuk fikir apa yang sedang berlaku...korang penah dengar kan istilah kawan makan kawan?of couse penah sebab boleh kata hari-hari kita nampak situasi ni.....cuma kita ambik berat or tak je....




Aku sebagai makhluk yang kurang ilmu ni nak cakap lah sikit,ni dari apa yang aku tonton la...kebanyakan kita ni memang kurang setia kan...tul tak?sebab kita ni selalu nak jadi pembohong...depan lain,tepi lain,belakang pun lain...tak tahu nape...mybe sikap kot....tak pun suka tiru orang....nampak je orang cam 2,kita pun nak tiru... apa lah nasib kita ni kan...hidup yang penuh ngan pendustaan....teruk teruk teruk teruk.....

Ada gak yang aku nampak jenis manusia yang suka tikam belakang kawan/orang...pantang nampak orang 2 kat atas,kita pun nak downkan dia...nak hapuskan dia,nak biar dia jatuh...lagi padah kalau dia 2 kawan baik kita sendiri kan....padahal apa salahnya lau kita ambik ilmu dari dia,tanya dia apa yang perlu kita buat tuk jadi cam dia...lau dia tak nak gtau,tak pelah,kita tanya orang lain plak...beranggapan baik la ngan dia,manalah tahu satu hari nanti dia nak perlukan kita ke...tak ke bangga 2...
tapi bukan senang nak jadi baik kan,nak ikhlas lagi...susah...aku faham 2...tapi tapi tapi kita boleh cuba kan kan kan?mesti lah boleh...so tak de alasan nak jadi manusia cam kat atas tadi...

Lagi satu,aku cukup menyampah ngan makhluk yang jenis talam dua muka ni...dia g sebelah sana,dia citer sal keburukan kita,bila dia datang kat kita,dia citer keburukan orang kat sana,nak laga-lagakan orang je keja dia,dia ingat kita ni ayam ke nak laga-laga...pas2 mula lah peperangan...aku kata kat ko,ko kata kat aku...maki hamun,tumbuk menumpuk n macam2 lah bila dah gaduh...iskkk...sedih aku tengok....cam dah xde banda lain dia nak buat....dah 2 dia leh wat muka tak bersalah je...ada ke patut,memang tak patut la orang cam ni....

So,kita kita kita ni,yang nama manusia ni kenalah pandai nak corak episod hidup kita,tak kan lah sepanjang tahun tak de langsung kebaikan yang kita buat,teruk benor le 2....lau setakat sekali pun jadilah,bukan apa tapi juz nak menyeru ke arah kebaikan je....orang marah 2 bukan sebab orang benci tapi sebab orang sayang...ni nasihat tuk diri aku jugak...manusia mana tak buat dosa....manusia tak sempurna....sebagai penutup,ada pantun lagi....

Sungguh cantik cahaya bulan,
Tambah berseri dengan cahaya pelita,
Marilah sama-sama tambahkan amalan,
Untuk corakkan kehidupan kita..

Wassalam..


2 comments:

  1. styel dan terbaik! tazkirah buat diri ini... :)

    ReplyDelete
  2. tq...lau entry sy ni ada yg xkna,tgur lah ye...sy pn msih bru lg...:D

    ReplyDelete

Silalah komen