There was an error in this gadget

Friday, November 16, 2012

Exam...exam...exam!


Assalamualaikum

Ya Allah, dah lama aku tak menaip..sibuk sangat semester ni,dengan final projek yang tak penah-penah nak selesai, minggu depan dah final exam dah..harap-harap Allah permudahkan semua urusan hamba-hamba-Nya..dekat-dekat final exam ni banyak yang kena study dan ulangkaji balik, kalau sebelum ni boleh la main-main tapi sekarang ni dah tak boleh dah, tinggal 2 sem je lagi..boleh kata lagi 1 sem lah sebab lagi 1 sem tu nak pergi LI(latihan industri), jadi sekarang ni lah nak "pulun" untuk naikkan lagi pointer..banyak sangat main daripada study, bila nak study malas plak..aduhai..heheh..apa-apa pun moga boleh buat yang terbaik dalam final nanti, boleh jawab semua soalan dengan mudah..InsyaAllah..

" Ya Allah ya tuhan kami, Engkau permudahkanlah segala urusan kami didunia dan diakhirat,  Engkau tetapkanlah iman kami, moga kami sentiasa beribadah kepada-Mu dan tergolong dalam kalangan hamba-hamba-Mu yang beriman,  Ya Allah, Engkau lapangkanlah dada kami, limpahkanlah nur-Mu kepada kami, semoga kami sentiasa bersyukur kepada-Mu ya Allah, semoga kami selalu melakukan kebaikan hanya kerana-Mu ya Allah..sesungguhnya tiada tuhan yang disembah melainkan Mu ya Allah..amiin ya robbalalamin "

Monday, October 8, 2012

Makna Bacaan Dalam Solat!



Makna dalam bahasa melayu jika kita dapat menghayati dan faham makna nya... SubhanALLAH Alhamdulillah Walaa illaha illallah Allahu Akbar betapa khusuk solat kita Insya ALLAH...
Takbiratul-Ihram / Takbir
Allah Maha Besar.


Doa Iftitah
Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya. Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang. Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi, dengan suasana lurus dan berserah diri dan aku bukan dari golongan orang musyrik. Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku, matiku adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam. Tidak ada sekutu bagiNya dan kepadaku diperintahkan untuk tidak menyekutukan bagiNya dan aku dari golongan orang Islam.

Al-Fatihah
Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani. Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Yang maha pemurah lagi maha mengasihani. Yang menguasai hari pembalasan. Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan mereka yang sesat.

Bacaan ketika rukuk
Maha Suci TuhanKu Yang Maha Besar dan dengan segala puji-pujiannya.

Bacaan ketika bangun dari rukuk
Allah mendengar pujian orang yang memujinya.

Bacaan ketika iktidal
Wahai Tuhan kami bagi Engkaulah segala pujian.

Bacaan ketika sujud
Maha suci TuhanKu yang Maha Tinggi dan dengan segala puji-pujiannya.

Bacaan ketika duduk di antara dua sujud
Ya Allah, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku, lindungilah daku, angkatlah darjatku, rezekikan daku, berilah aku petunjuk, selamatkanlah daku dan maafkanlah akan daku.

Bacaan ketika Tahiyat Awal
Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.

Bacaan ketika Tahiyat Akhir
Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya. Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim. Berkatilah ke atas Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di dalam alam ini. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung.

Doa Qunut
Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang yang telah Engkau tunjuki. Sejahterakanlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan. Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau pimpin. Berkatilah hendaknya untukku apa-pa yang telah Engkau berikan padaku. Jauhkanlah aku daripada segala kejahatan yang telah Engkau tetapkan. Sesungguhnya hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain daripada Engkau. Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanMu. Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi. Telah memberi berkat Engkau, ya Tuhan kami dan maha tinggi Engkau. Hanya untuk Engkau sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang telah Engkau tetapkan. Dan aku minta ampun dan bertaubat kepada Engkau. Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang ummi dan sejahtera keatas keluarganya dan sahabatsahabatnya. Salam Sejahtera ke atas kamu berserta rahmat Allah.







Sunday, July 29, 2012

KELEBIHAN BULAN RAMADHAN...APAKAH KELEBIHANNYA...?



Ramadhan adalah bulan yang mulia yang padanya ada kebaikan dan keberkatan. Allah dan Rasul r telah menjelaskan kelebihan bulan ini, antaranya :

1. Bulan yang diturunkan padanya Al-Quran :
Allah berfirman :

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآَنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْه ﴾ ﴿

Maksudnya : ” Bulan ramadhan, bulan yang diturunkan padanya (permulaan) Al-Quran sebagai
petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza (antara haq dan
batil), barang siapa antara kamu yang hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah
dia berpuasa pada bulan itu..” [Al-Baqarah : 185]

2. Bulan yang padanya ada Lailatul Qadr :
Allah berfirman :

إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ (1) وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ (2) لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴾ ﴿

Maksudnya : ” Sesungguhnya, kami telah menurunkannya (Al-Quran) pada lailatul qadr. Dan tahukah kamu apakah lailatul qadr itu? Lailatul Qadr itu adalah lebih baik dari seribu bulan ” [Al-Qadr : 1-3]

3. Bulan yang padanya dibelenggu syaitan, dibuka pintu-pintu syurga, ditutup pintu-pintu neraka
Nabi saw bersabda :

[ إذا جاء رمضان ؛ فتحت أبواب الجنة، وغلقت أبواب النيران، وصفدت الشياطين ]

Maksudnya : ” Apabila tiba ramadhan; telah dibuka pintu-pintu syurga, telah ditutup pintu-pintu neraka dan dibelenggu syaitan-syaitan ” [HR Al-Bukhari : 3277, Muslim : 1079]


KELEBIHAN BERPUASA DI BULAN RAMADHAN

1. Puasa di Ramadhan menjanjikan pengampunan dosa :
Nabi saw bersabda :

[ من صام رمضان إيمانا و احتسابا، غفر له ما تقدم من ذنبه ]

Maksudnya : ” Barang sesiapa yang yang berpuasa ramadhan kerana didorong oleh iman dan
mengharapkan keredhaan Allah, maka diampunkan baginya dosa-dosanya yang lalu ” [HR Al-Bukhari : 38, Muslim : 175]


2. Puasa di Ramadhan menjanjikan syurga :
Nabi saw bersabda :

[ من آمن بالله وبرسوله وأقام الصلاة وصام رمضان كان حقا على الله أن يدخله الجنة ]

Maksudnya : ” Barang siapa yang beriman dengan Allah dan Rasul-Nya, dan mendirikan solat, dan
berpuasa di bulan ramadhan, maka telah layak baginya untuk dimasukkan oleh Allah ke dalam syuga “

[HR Al-Bukhari : 2637]

Sunday, July 8, 2012

KERANA SEHELAI BULU MATA




Diceritakan di hari pembalasan kelak, ada seorang hamba Allah sedang diadili.

Dia dituduh bersalah kerana mensia-siakan hidupnya di dunia utk berbuat maksiat.

Namun begitu dia berkeras membantah, "Tidak demi langit dan bumi,sungguh tidak benar. Saya tak pernah malakukan perkara itu..."

"Tetapi saksi-saksi mengatakan engkau betul2 telah menjerumuskan dirimu sendiri ke dalam dosa "

Orang itu menoleh ke kiri dan ke kanan, lalu merenung segenap penjuru ruang yg ada.

Kemudian dia pun menyanggah, "mana saksi2 yg engkau maksudkan?

Disini tiada sesiapa melainkan aku dan suaramu sahaja."

Jawab malaikat, "Inilah saksi-saksimu....."

Tiba-tiba mata berbicara, "Saya yang memandang,"

Disusuli dengan telinga, "Saya yg mendengar perkara itu"

Hidung pun tidak ketinggalan, "Saya yg mencium"

Bibir pun mengaku dengan selambanya, "Saya yang merayu"

Lidah menambah dengan berani, "Saya yang menjilat dan menghisap"

Tangan tanpa malu meneruskan, "Saya yang meraba dan meramas"

Kaki pula menyusul, "Saya yg berjalan dan berlari semasa itu"

"Nah kalau dibiarkan kesemua anggota tubuhmu akan memberikan kesaksian tentang perbuatan aibmu," ujar malaikat.

Orang tersebut tidak dapat membuka sanggahnya lagi.

Ia berputus asa dan amat berduka kerana sebentar lagi ia akan dihumban ke dalam neraka jahannam..

Padahal ia amat berharap agar segala perbuatan jahatnya dapat diselindungi.

Tatkala dia sedang dilanda kesedihan, tiba-tiba terdengar satu suara yg amat lembut dari sehelai bulu mata berbunyi,

"Saya pun ingin mengangkat sumpah untuk menjadi saksi dalam perkara ini."

Malaikat menjawab dengan tenang, "Silakan wahai bulu mata"

"Terus terang sahaja, menjelang ajalnya pada satu malam yang hening, aku pernah dibasahi dengan juraian air mata penyesalan mengenangkan segala perbuatan keji yang telah dilakukan.

Bukankah rasulnya telah berjanji, apabila ada seorang hamba yang ingin bertaubat, walaupun sehelai bulu mata sahaja yg dibasahi dengan air mata, demikian itu diharamkan dirinya dari ancaman api neraka?

Maka, saya sehelai bulu mata, berani tampil sebagai saksi bahawa dia telah bertaubat sampai membasahi saya dengan air mata
penyesalan."

Dengan kesaksian bulu mata itu, orang tersebut dibebaskan dari neraka dan segera dihantar ke syurga:


"Lihatlah hamba Allah ini masuk syurga kerana pertolongan bulu mata.."

Masya-ALLAH...

Syukran jiddan ..sudi baca entry ni...


By: Ustaz Nasir


Thursday, June 14, 2012

TITIAN SIRAT


Assalamualaikum



~ JOM LUANGKAN MASA UNTUK BACA INI TAK SAMPAI 5 MINIT PUN ~ 

"Apa itu TITIAN SIRAT ????!"

As-Sirat dari sudut bahasa bermaksud jalan. Manakala dari sudut syariat ianya merupakan satu jambatan yang dibentang merentasi Neraka Jahannam; untuk manusia menyeberanginya menuju ke Syurga.

Dan tiada seorangpun di antara kamu melainkan akan sampai kepadanya (Neraka Jahannam); (yang demikian) adalah satu perkara Yang mesti (berlaku) Yang telah ditetapkan oleh Tuhanmu. (Maryam : 71)

Dalil: Tidak akan menyeberangi titian Sirat melainkan orang Mukmin.

Dari Abi Said Al-Khudriy r.a dari Nabi s.a.w : “…Maka orang mukmin akan melaluinya seperti kerdipan mata; (ada yang) seperti kilat dan taufan, seperti burung, seperti kuda dan tunggangan yang terbaik; maka yang berjaya selamat sampai, yang tersiat dihantar, yang terkait berada dalam neraka…” Sebahagian dari hadith riwayat Muslim

Dari hadith Abi Hurairah dan Huzaifah r.a : “…berjalan bersama mereka amalan mereka dan nabi kamu berada di atas titian sirat dalam keadaan berkata: “Ya Tuhan, selamatkan! Selamatkan!”, sehingga lemahnya amalan hamba-hamba dan sehingga datang seorang lelaki yang tidak mampu berjalan melainkan merangkak” Sebahagian dari hadith riwayat Muslim

Dari Abi Hurairah r.a sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda: “…dibentangkan titian Sirat di antara Neraka Jahannam, maka akulah dan ummatku yang pertama menyeberanginya. Tidak berkata-kata pada ketika itu kecuali para rasul dan doa mereka ialah : “Ya Allah, selamatkan, selamatkan!” Riwayat Bukhari

|Fudhal bin iyadh brkata prjalanan di sirat memakn mase 15000 tahun. 5000 tahun menaik,5000 tahun mndatar dn 5000 tahun manaik,ada makhluk yg melitasinya sprt kilat,sprti ANGIN, menunggang binatang korban dn brjaln kaki. ade yg tdk dpt memelpsinya dsebabkn api nrka sntiase mnrik kaki mrka, lalu mrka JATUH ke dlmnya|

Orang pertama melalui sirat ialah Nabi Muhammad SAW yang mengepalai umat lain.

Sabda Rasulullah bermaksud: “Dan direntangkan sirat di antara dua jurang neraka jahanam, maka akulah Rasul pertama yang melaluinya bersama umatku yang lulus.”

Tahap kelajuan seseorang mukmin meniti titian itu bergantung kepada tahap keimanan dan amal masing-masing. Semakin tinggi keimanan dan amalan, kian laju menuju titian itu. Perjalanan semua manusia di atas Sirat Mustaqim adalah berbagai diantaranya ialah :

Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat sepantas kilat.
Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat seperti tiupan angin.
Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat seperti burung terbang.
Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat seperti kelajuan kuda lumba.
Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat sepantas lelaki perkasa.
Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat sepantas binatang peliharaan.
Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat dalam tempoh sehari semalam.
Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat selama satu bulan.
Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat selama bertahun-tahun.
Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat selama 25 ribu tahun.
semua kiraan masa adalah mengikut kiraan masa dunia.

Diantara tips untuk melepasi Titian Sirat Mustaqim

Dalam sebuah hadith panjang riwayat Imam Muslim daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud

“Dan diletakkan sebuah jambatan di atas neraka jahannam, lalu aku dan umatku menjadi orang pertama yang meniti di atasnya. Rasul-rasul berdoa pada hari itu : ‘Ya ALLAH, selamatkan, selamatkan.’ Di kanan kirinya ada pengait-pengait seperti duri pokok Sa’dan. Pernahkah kalian melihat duri pokok Sa’dan?” Para sahabat menjawab, “pernah, wahai Rasulullah.”

Baginda melanjutkan : “Sesungguhnya pengait itu seperti duri poko Sa’dan, namun hanya ALLAH yang tahu besarnya. Maka ramai manusia yang disambar dengan pengait itu sesuai dengan amal perbuatannya di dunia.”
Suasana pada saat itu pastinya mengerikan. Suara teriakan, jeritan meminta tolong, tangisan, dan ketakutan terdengar dari pelbagai arah. Lebih mengerikan suara gemuruh api neraka dari bawah sirat yang siap menelan orang terjatuh ke dalamnya. Tidak henti-henti Rasulullah s.a.w. dan nabi-nabi yang lain termasuk juga malaikat berdoa untuk keselamatan manusia,

“Ya ALLAH, Selamatkan, Selamatkan.”

Setiap muslim wajib menjadikan kepercayaan kepada perkara ini sebagai aqidahnya. Berkenaan dengan sifat titian ini,

Rasulullah s.a.w. pernah bersabda mafhumnya : “Ia ialah sebuah jalan yang sangat licin, kaki sulit sekali berdiri di atasnya.”

(Riwayat Imam Muslim daripada Abu Said Al-Khudri)

Dalam hadith Ahmad daripada Aisyah r.h.a., Rasulullah s.a.w. menyifatkan bahawa sifat titian itu adalah lebih tipis daripada rambut dan lebih tajam daripada pedang.Sirat di akhirat ini wujud hasil daripada titian hidup yang kita pilih selama tinggal di dunia. Oleh sebab itu, siapa yang memilih jalan ALLAH, sambil berpegang teguh dengan syariat Islam, maka sirat di akhirat ini akan mudah dilalui untuk sampai ke syurga idaman.Sebaliknya, siapa yang enggan melalui jalan ALLAH ini, lalu memilih jalan hidup yang bebas daripada aturan halal-haram, maka hari itu sirat yang akan dilaluinya menjadi sangat sempit dan sukar dilalui. Golongan ini akan tergelincir dari titian lalu jatuh melayang-layang ke dalam neraka jahannam selama-lamanya.

Rasulullah s.a.w. pernah menyebut beberapa amalan yang dapat menjamin keselamatan seseorang melintas di atas sirat. Antaranya adalah :

~Banyakkan bersedekah
~Melazimkan diri hadir ke masjid

Beberapa amalan buruk dapat merencatkan kelancaran perjalanan seseorang di atas titian sirat:

1. Membuat tuduhan dusta kepada seorang Mukmin.
Abu Daud meriwayatkan daripada Muaz bin Anas al-Juhani, sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :
“Sesiapa yang menjaga seorang Mukmin daripada gangguan munafik, maka ALLAH akan mengutus seorang malaikat untuk menjaga tubuhnya daripada api neraka jahannam, dan sesiapa yang membuat tuduhan (dusta) kepada seorang Mukmin untuk memburukkan namanya, maka ALLAH akan menghentikan langkahnya di atas sirat hingga ia bersedia melepaskan tuduhan tersebut.”

*Termasuk membuat tuduhan dusta ialah menyokong tuduhan tersebut dan menyebarkannya dalam kalangan masyarakat untuk merosakkan nama baik atau reputasi orang yang dituduh. Justeru, berhati-hatilah dalam menapis tiap berita dan cerita yang kita terima. Lebih-lebih lagi bila berkaitan dengan dosa seperti zina dan liwat. Kita memohon agar ALLAH membersihkan umat kita daripada sikap-sikap yang tidak sihat ini.


p/s: sesungguhnya malaikat tidak pula rehat dan sentiasa menulis pahala setiap perbuatan mulia kita

Rawatan Sakit Kepala


Assalamualaikum


Petua Rawatan Islam Untuk Sakit Kepala




1. Baca Surah Al-Fatihah (1kali)

2. Baca Ayatul Kursi (3 kali)

3. Baca Surah Al-Ikhlas (3 kali)

4. Baca Surah Al-Falaq (1kali)

5. Baca Surah An-Nas (1kali)

6. Baca Surah Yaasin ayat ke-58 (3 kali)

7. Baca Selawat atas Nabi SAW (3 kali)


NOTA: Sepanjang membacanya letakkan kedua-dua tapak tangan di kepala, terutamanya pada bahagian yang sakit.

Monday, June 11, 2012

KIBIR


Kibir dalam istilah bahasa melayu bermaksud sombong ,angkuh atau ego . Menurut syariat Islam Kibir ialah membesarkan diri kerana merasa dirinya memiliki kelebihan , kehebatan dan keistimewaan hingga lupa Allah dan DURHAKA kepada-Nya dan merupakan sikap yang TERKEJI sebagaimana sikap iblis yang enggan tunduk dan taat kepada perintah Allah S.W.T.

Firman Allah S.W.T
"Sesungguhnya orang-orang yang menyombong diri daripada menyembahKu akan masuk Neraka Jahanam dalam keadaan hina dina" 
~Surah al-Mukmin-ayat 60~

"Janganlah kamu berjalan dengan menyombong diri kerana sesungguhnya kamu sekali-kali tidak dapat menembusi bumi dan ketinggian kamu tidak dapat melepasi gunung"
~Surah al-Israk-ayat 37~

"Sesungguhnya Allah tidak suka pada orang yang sombong"
~Surah al-Nahl-ayat 23~



TANDA-TANDA SIFAT SOMBONG ATAU KIBIR
Dapat di kesan melalui pergaulan sesama manusia iaitu samaada Sombong Keterlaluan, Sederhana atau Ringan.

Terdapat 26 Tanda-Tanda Sifat Sombong iaitu :

1. Payah menerima pandangan orang lain sekalipun hatinya merasakan pandangan orang lain itu lebih baik daripadanya.

2. Mudah Marah – Bila berlaku perbincangan dua hala, cepat naik darah kalau ada tersilap

3. Memilih Kawan – Suka berkawan dengan sama taraf sahaja

4. Bahkan dengan orang sama taraf dengannya masih di pilih-pilih lagi yakni ia suka orang yang mahu dengar katanya.

5. Memandang Hina kepada Golongan Bawahan.

6. Dalam perbincangan dia suka meninggikan suara atau menguatkan suara lebih daripada   yang di perlukan.

7. Dalam Pergaulan ia suka kata-katanya didengari, diambil perhatian dan diikuti. Sebaliknya dia sendiri susah hendak dengar cakap orang lain.

8. Dalam Pergaulan dia saja bercakap. Kalau ada orang lain bercakap, dia suka memotong percakapan orang lain.

9. Kalau dia jadi Pemimpin, dia memimpin dengan kasar dan keras terhadap pengikutnya dan orang bawahannya.

10. Susah Memberikan Kemaafan kepada orang lain yang tersilap dengannya.

11. Kalau dia yang bersalah, susah hendak minta maaf.

12. Dia suka dihormati.

13. Suka menzalimi orang sama ada secara halus atau kasar.

14. Kurang bermesra dengan orang kecuali terpaksa kerana perlukan orang itu.

15. Suka memperkatakan keburukan orang seperti mengumpat, memfitnah, serta membenci orang.

16. Kurang menghormati pemberian orang

17. Suka mencerita kelebihan diri

18. Suka menghina dan menjatuhkan air muka orang di hadapan orang lain.

19. Kurang menikmati nikmat Allah Swt. kalau ada, dibazirkan.

20. Kalau berdiri lebih suka bercekak pinggang. Kalau bercakap menepuk-nepuk meja.

21. Kurang memberi simpati orang lain kecuali dengan tujuan sebaliknya.

22. Kurang minat menerima tetamu atau tidak suka menjadi tetamu orang.

23. Tidak suka menyebut kelebihan orang lain kerana takut mencabar dirinya.

24. Kesalahan-kesalahan orang lain dibesar-besarkan sedangkan kesalahan diri sendiri didiamkan.

25. Sangat tidak senang dengan kejayaan orang lain
.
26.Dia sangat tersinggung kalau orang sebut kelebihan orang lain didepannya. Tetapi kalau dia dipuji , dia berasa bangga dan senang hati.



Renung-renungkan...

Kalau Benar CINTA!


Assalamualaikum

Kalaulah kita betul2 cintakan seseorang 2 , jagalah dia sepenuh hati kita . Bukan mengajak dia melakukan maksiat dengan kita . Renung-renungkan..^^





Thursday, May 24, 2012

Istihadhah


Assalamualaikum

Aku ada benda yang nak dikongsi , berkenaan ngan darah istihadhah yang kebanyakan kita tak tahu, bagi yang sudah tahu , kita ulangkaji balik apa yang kita tahu k..



APAKAH YANG DIMAKSUDKAN DENGAN ISTIHADHAH?

J: Istihadhah ialah darah yang keluar dari bahagian bawah rahim pada selain waktu haid dan nifas. Oleh itu, darah yang keluar melebihi masa terpanjang haid atau nifas, atau kurang daripada masa terpendek haid atau nifas dinamakan istihadhah. Begitu juga darah yang keluar dari kanak-kanak perempuan yang belum mencapai umur sembilan tahun.

BOLEH JELASKAN DENGAN CARA YANG LEBIH MUDAH?

J: Secara mudah, darah istihadhah terdiri daripada enam jenis:
1. Darah yang keluar kurang daripada tempoh terpendek haid.
2. Darah yang keluar melebihi tempoh terpanjang masa haid.
3. Darah yang kurang daripada tempoh terpendek nifas.
4. Darah yang melebihi tempoh terpanjang nifas.
5. Darah yang keluar melebihi kebiasaan haid dan nifas yang telah lepas (melebihi kebiasaan tempoh terpanjang keduanya).
6. Darah yang keluar daripada bahagian bawah rahim kanak-kanak yang belum mencapai umur sembilan tahun.


S. APAKAH KESAN ISTIHADHAH KE ATAS WANITA?

J: Istihadhah bukan penghalang bagi melakukan sebarang ibadat seperti solat, puasa dan ibadat-ibadat yang boleh dilaksanakan sewaktu haid dan nifas.
Pernah diriwayatkan bahawa Fatimah binti Abi Hubaisy telah datang kepada Rasulullah s.a.w. lalu bertanya: “Sesungguhnya saya ini menderita istihadhah sehingga tidak kunjung bersih. Haruskah aku meninggalkan solat?” Rasulullah s.a.w. menjawab: “Jangan! Tinggalkanlah solat pada hari-hari kamu haid sahaja. Kemudian mandilah dan berwudhu’ tiap kali hendak solat. Kemudian, tetaplah solat, sekalipun darah menitis pada tikar.” (Diriwayatkan oleh al-Tirmizi, Abu Dawud, An-Nasa’I dan Ibnu Majah)


S: SAYA KELIRU UNTUK MEMBEZAKAN DARAH HAID DAN ISTIHADHAH KERANA DARAH YANG KELUAR BERLARUTAN UNTUK TEMPOH YANG PANJANG. KADANGKALA BERTERUSAN SEHINGGA DUA BULAN. ADAKAH KESELURUHAN TEMPOH DUA BULAN ITU DIANGGAP ISTIHADHAH TANPA HAID?

J: Terdapat wanita yang mengalami pendarahan yang berpanjangan sehingga berbulan-bulan lamanya. Dalam keadaan ini, apa yang perlu dilakukan ialah wanita itu perlu cuba membezakan antara darah haid dan darah istihadhah. Jika dia tidak mampu membezakannya, dia perlu melihat kepada kebiasaan yang dialaminya termasuklah dari segi jarak minimum antara dua haid dan tempoh terpanjang haid yang biasa.
Untuk menjelaskan lagi perkara ini, sila lihat pembahagian golongan wanita yang mengalami istihadhah seperti berikut:

1. Mubtadi’ah Mumayyizah: baru pertama kali keluar darah daripada rahimnya, tetapi sudah pandai membezakan antara darah haid dan istihadhah.
2. Mubtadi’ah Ghairu Mumayyizah: baru pertama kali keluar darah daripada rahimnya, tetapi tidak pandai membezakan antara darah haid dan istihadhah.
3. Mu’tadah Mumayyizah: sudah pernah mengalami haid sebelumnya, lalu suci, dan tahu kadar haid yang keluar dan jumlah hari suci.
4. Mu’tadah Ghairu Mumayyizah: sudah pernah mengalami haid tetapi tidak mampu membezakan antara darah haid dan istihadhah. Oleh itu, hendaklah dia berpegang kepada kebiasaannya yang telah lalu.


S: ISTIHADHAH YANG PANJANG BENAR-BENAR MENGGANGGU HUBUNGAN INTIM KAMI SUAMI-ISTERI. SAYA SANGAT BIMBANG KERANA TIDAK MUNGKIN SUAMI SAYA DAPAT ‘BERSABAR’ LEBIH LAMA LAGI.

J: Darah istihadhah bukan sahaja membuatkan wanita yang mengalaminya kurang selesa, tetapi juga boleh mengganggu hubungan suami-isteri apatah lagi jika ia berlarutan berbulan-bulan lamanya. Dalam hal ini, para fuqaha berpendapat bahawa harus bagi pasangan suami-isteri melakukan persetubuhan walaupun ketika isterinya dalam istihadhah. Namun begitu, mereka berpendapat bahawa jika dapat menghindarinya adalah lebih baik kerana darah istihadhah ialah darah penyakit. Terdapat juga pandangan segelintir fuqaha yang lebih tegas dalam hal ini dan berpendapat bahawa haram menyetubuhi isteri yang istihadhah.


DARAH YANG KELUAR DARIPADA WANITA YANG HAMIL


S: SEMASA SAYA SEDANG HAMIL ANAK YANG KEDUA, TERDAPAT DARAH YANG KELUAR UNTUK BEBERAPA HARI. PERLUKAH SAYA BERSEMBAHYANG JUGA ATAU TIDAK?

J: Para fuqaha berselisih pandangan mengenai hukum bagi darah yang keluar daripada faraj wanita yang sedang hamil samada ianya haid atau istihadah. Dalam mazhab Shafii, darah yang keluar sewaktu hamil boleh digolongkan sebagai darah haid asalkan ia tidak kurang daripada sehari semalam dan juga tidak melebihi 15 hari. Jika kurang daripada sehari semalam maka ia adalah darah istihadhah dan perempuan itu wajib mengerjakan sembahyang. Jika darah tersebut berlarutan pula sehingga melebihi 15 hari, maka darah yang keluar pada 15 hari pertama ialah darah haid manakala yang selepasnya dianggap sebagai istihadhah. Wanita yang dalam istihadhah wajib mengerjakan sembahyang.

Walau bagaimanapun, perlu diingatkan bahawa dari sudut perubatan moden, sebarang pendarahan ketika hamil adalah merbahaya. Segera rujuk doktor jika anda melihat darah keluar ketika hamil kerana dibimbangi akan berlaku keguguran.

Monday, May 21, 2012

Mahram VS Muhrim


Assalamualaikum..

Hari ni aku nak kongsikan sesuatu yang kebanyakannya  kita hari ni jarang ambik berat ataupun tak tahu . Kat bawah ni penerangan tentang perbezaan antara mahram dan muhrim.

محرم   merupakan perkataan bahasa Arab yang terdiri daripada empat huruf , tetapi memberi 2 makna yang berbeza . Perbezaannya berlaku setelah diletakkan baris kalimah tersebut dibawah  ر  dan diatas  ر 

Dari sudut bahasa, MAHRAM dalam bahasa Arab disebut sebagai mahramun ertinya orang yang diharamkan menikah dengannya samada lelaki atau perempuan . Sebab diharamkan daripada berkahwin adalah kerana nasab atau keturunan , susuan dan musaharah(sebab pernikahan) .

MUHRIM dalam bahasa Arab disebut sebagai muhrimun yang memberi makna orang yang telah memakai pakaian ihram untuk menunaikan haji atau umrah . 

Dah faham kan?harap-harap lepas ni kita dah tahu perbezaan antara muhrim ngan mahram . Moga penerangan ni dapat merungkaikan kekeliruan kita . Insya-Allah

Thursday, May 10, 2012

Cantik


Assalamualaikum

Korang semua apa khabar?moga sentiasa dibawah rahmat-Nya..malam ni biar aku cerita sikit lah apa yang aku tahu pasal cantik ni. Cantik ni terlalu subjektif dan terpulang pada pandangan dan fahaman masing-masing. Ada yang kata cantik ni terletak pada hidungnya,terletak pada mata,mulut,tangan dan sebagainya.. dan bagi yang fikir lebih panjang dan beramal dengan agamanya, diorang akan kata cantik 2 terletak pada akhlak seseorang wanita atau lelaki,terletak pada ibadahnya,pada santunnya,pada imannya dan pada agamanya dan banyak lagi lah...ada yang kata manusia 2 tak ada yang cantik sebenarnya, tak apalah, tu pendapat dia...

Untuk aku, kecantikan 2 bergantung pada iman seseorang, lau iman dia cantik maka cantiklah dia. Iman ni merangkumi semua termasuklah akhlak, ibadah, solat, bicara, santun, pakaian, gelagat, telatah, sikap, perlakuan, tutur kata, amalan dan macam-macam lagilah(asyik ulang benda yang sama je)... jadi cantik satu je
(iman) tapi dapat banyak kecantikan lain yang percuma kan. Bertuahnya orang yang ada kecantikan tu(iman).




Rasulullah bersabda yang bermaksud, "Dunia ini penuh dengan perhiasan dan perhiasan paling 
indah ialah wanita solehah.."(Hadis riwayat muslim)

Untuk dapatkan kecantikan 2 kita kenalah rajin. Rajin dari segi apa plak? dari segi ibadah la.. kena rajin solat 5 waktu,berpuasa,taat pada suami, dan melakukan semua yang disuruh dalam agama.. amal makruf nahi mungkar.. buat apa yang disuruh oleh syarak dan tinggalkan apa yang dilarang..insya-Allah

Kebanyakan yang aku selalu nampak,ramai yang nak jadi cantik sampai sanggup buat pembedahan plastik, tinggikan hidung,besarkan mulut, kecilkan perut, hilangkan kedut, dan macam-macam lagi lah, 2 apa yang aku nampak. apa yang aku tak nampak wallaualam, aku pun tak berani nak kata sebab benda 2 aku tak nampak kan. Lau cakap gak nanti orang kata aku ajar plak.


mybe dia ni pun banyak wat pembedahan plastik

Kecantikan kat wajah ni berbeza-beza, sesetengah orang kita tengok walaupun tak hensem or cantik tapi kita suka tengok, sesetengah lagi hemsem, kaya, pakaian mahal-mahal tapi kita tengok je, cam nak baling ngan kasut(gurau je)..rasa meluat je kan..em kita suka kat seseorang 2 bukan bergantung pada kecantikan dia je tapi kita rasa seronok, suka, sayang kat dia..tapi sayang pun berpada-padalah,jangan sampai kita gadaikan maruah dan agama kita, jangan sampai kasih sayang kita cam ditelan mati mak,diluah mati bapak(betul ek?), bahaya 2...

Ada yang sebabkan kecantikan pada seseorang 2, dia menjual diri dia. Dia berzina, melakukan maksiat, dedah aurat, bertepuk-tampar dengan yang bukan mahram dan lain-lain. 2 bukan yang diajar oleh Rasulullah dan tak ada pun surah-surah dalam al-Quran yang menyatakan kita boleh buat cam 2,malah menghalang daripada melakukan ada lah tapi kita jangan benci kat orang yang melakukan perkara 2, bahkan benci pada perlakuan diorang..


Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
"Sesiapa yang menghina seseorang kerana dosa yang pernah dilakukannya, maka ia tidak akan mati sebelum melakukan dosa tersebut."


(Hadis Riwayat Al-Tirmizi) 


So, cantik ni terlalu banyak maksud, lau nak terang satu persatu memang tak pernah nak habis. Ingat tau, nak cantik 2 tak salah tapi berpada-padalah. Cari kecantikan yang sebenar-benarnya, bukan setakat cantik muka je tapi cantik dalaman tu yang penting.. Carilah cantik yang satu tu(iman) agar yang lain akan cantik jua..marilah kita menuju ke jalan keimanan yang sememangnya kita tahu itulah jalan untuk mnjadi soleh dan solehah...insya-Allah


bestnya lau dpt suami n anak2 cm ni

Wednesday, May 9, 2012

Pesanan


Assalamualaikum...

Aku nak berkongsi sedikit kata-kata nasihat,gambar-gambar ni aku ambik daripada blog-blog yang aku lawat dan hasil lawatan aku kat tempat-tempat lain dan aku edit sikit..Moga apa yang disampaikan akan disimpan didalam hati dan diamalkan dalam kehidupan kita nanti...nasihat ni aku ambik dulu,sama-samalah kita berubah ke arah yang lebih baik...Insya-Allah
















Monday, May 7, 2012

Kawin


Assalamualaikum

Aku buka je facebook,citer sal kawin,buka je blog,sal kawin jugak.Semua suka cakap sal kawin kan.Tak kisah lah orang muda ke,tua ke,remaja,sampai ke kanak-kanak,bila cakap je sal kawin,kita mesti akan rasa gembira,suka dan rasa berbunga je.Hari tu classmate aku masa form 6 bertunang,tak tahulah meriah ke tak,aku tak pergi pun.Tak apalah,yang penting dia happy ngan pasangan pilihan dia.Dia dah jumpa pilihan dia,aku bila lagi..heheh..belajar dulu,pastu baru fikir sal kawin.


emm...nak kawin gak lah..


Nak kawin ni bukan setakat zahir je yang kena cantik tapi batin pun kena gak cantik.Bukan je cantik dari segi paras rupa tapi dari segi agama,ilmu,amalan,akhlak,budi pekerti dan macam-macam lagi lah.Lau nak citer sal ni memang dua tiga page pun tak kan habis.Aku bukanlah kata rupa 2 tak payah nak cantik,kena lah jugak,jangan lah sampai muka pun cam baru keluar dari kepulan asap,tu rasanya dah melampau kot.Kenalah berhias tapi berpada-padalah.Berhias hanya untuk suami je,ingat tu.


kecantikanku hanya untuk suamiku


Kawin ni bukan setakat seks je(sori tau),tapi berkongsi semua susah dan payah kehidupan alam perkahwinan.Nak kawin bukannya cam nak pergi makan angin kat Pulau Langkawi,lepas 2 bawak balik kenangan manis dan lupa tapi sepanjang hayat kena tengok muka yang sama dan tidur dengan orang yang sama.Sebab tu lah ada dalam kalangan kita yang dah tak tahan nak berhadapan dengan pasangan,mula mencari alasan untuk bercerai.Tu bergantung jugak samada betul ke dia tu pasangan kita sepanjang hayat atau separuh je hayat kita.Itu ketentuan yang telah Allah tetapkan tuk hamba-hamba-Nya,jadi kita tawakal je lah.




Kita kenalah buat pilihan yang terbaik sebelum kita nak mencari pasangan,bukan dengan butakan mata je.Ikut kata hati dan mata,aqal yang berfikir pun dah dipengaruhi mata.Boleh mengundang bahaya 2,akibatnya jadilah cam yang kita baca sekarang ni,cerai sana sini,suami saman menyaman,zina,curang dan macam-macam lagi.Hal tu lah yang kita tak nak jadi,sebab tu lah macam-macam pendakwah lakukan untuk gitau kat semua masyarakat betapa pentingnya   kawin mengikut Islam dan memilih pasangan yang berilmu dalam beragama.Bukan pangkat je besar,ilmu dunia cukup tinggi,harta bertimbun-timbun,rupa yang subhanallah tetapi ilmu agama jahil sangat-sangat dan tak nak belajar.

Apa-apa pun kita kenalah sedar semua ni supaya kita tak menyesal di kemudian hari..sama-samalah kita renung-renungkan dan beramal ye..pesanan ni aku ambil dulu..Moga-moga ada yang terbaik untuk kita..Insya-Allah


Wassalam

Saturday, May 5, 2012

Nikmat


Assalamualaikum

Malam yang damai ni mengingatkan aku tentang betapa nikmatnya pemberian yang Allah berikan kepada kita.Tiupan angin malam boleh menenangkan hati yang kian berkocak dengan arus dunia yang bisa menggoyahkan kekuatan iman sesiapa saja yang merasainya.Bintang yang bercahaya,sinarannya menyuluh seluruh ruang angkasa.Tanpa kita sedar keadaan alam sepanjang hidup yang penah kita lalui.




Malam ni mengingatkan aku pada masa lalu,di saat aku baru mengenal kehidupan.Merangkak mencari penyuluh yang terang.Ketika aku masih dibuai oleh tangan yang kini kian lemah dan kasar.Batapa aku ingin kembali pada masa yang lalu,saat aku tidak mengenal erti susah dan payah ranjau kehidupan yang ketika ini aku lalui.Penyesalan yang akan menjadi sia-sia walaupun aku merintih mahupun meraung.

Pernah tak kita sedar akan nikmat pemberian ini.Aku terlalu alpa dengan dunia yang hanya sementara sedangkan di sana(akhirat) yang akan kekal abadi.Masa yang diberi tidak dihargai,bila menghilang mulalah mencari,tetapi adakah masa itu masih menanti atau sudah terlalu jauh melangkah pergi.Hati aku berbisik sendiri,banyakkah amalan yang akan aku bawa ke sana nanti?akalku tak dapat menberi jawapan,hanya Tuhan yang maha mengetahui.

Kadang-kadang apa yang kita lalui mengajar kita untuk menghargai sesuatu yang kita miliki.Hidup ni tak seindah yang diimpi.Adakala terjadi seperti yang dihajati tetapi terlalu banyak yang tak menjadi.Sudah sifat manusia,suka meminta itu dan ini,bila tak dapat yang diingini,mulalah memaki dan menganggap diri tak disayangi.Mendiamkan diri untuk tunjuk tanda tak puas hati,yang memujuk merana sendiri,tak tahu apa yang telah terjadi.

Aku menulis bukan mengeji,sekadar hendak betulkan diri.Silap yang sikit boleh dimaafkan tetapi salah yang banyak sukar untuk kita perbetulkan.Diharap nanti kita akan sedarkan diri dari koma yang berpanjangan dan tidak akan berlanjutan.Pohonlah doa pada yang Maha Mengetahui,moga ada jalannya nanti.Hidup di dunia ibarat batu loncatan untuk kita bahagia di hari akhirat nanti,moga mendapat keberkatan Illahi...Insya-Allah


Wednesday, May 2, 2012

kelebihan SOLAT DHUHA



Fadilat Dhuha

Banyak hadis-hadis yang mengalakkan solat Dhuha dan menyatakan keutamaannya, antaranya dalam riwayat katanya:


1. “Kekasihku Rasullullah SAW telah berwasiat kepadaku tiga perkara, aku tidak meninggalkannya, iaitu ; supaya aku tidak tidur melainkan setelah mengerjakan witir, dan supaya aku tidak meninggalkan dua rakaat solat Dhuha kerana ia adalah sunat awwabin, dan berpuasa tiga hari daripada tiap-tiap bulan” (Abu Hurairah :Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)


2. Kelebihan sembahyang Dhuha itu sepertimana di dalam kitab “An-Nurain” sabda Rasullullah SAW yang maksudnya : “Dua rakaat Dhuha menarik rezeki dan menolak kepapaan.”


3. Dalam satu riwayat yang lain Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya :
“Barangsiapa yang menjaga sembahyang Dhuhanya nescaya diampuni Allah baginya akan segala dosanya walaupun seperti buih dilautan.” (Riwayat Ibnu Majah dan At-Tirmidzi).


4. Daripada Anas bin Malik Radhiallahu ‘anhu berkata: “Aku mendengar Rasulullah SAW berkata: “Barangsiapa yang mengerjakan sembahyang sunat Dhuha dua belas rakaat dibina akan Allah baginya sebuah mahligai daripada emas” (Riwayat Ibnu Majah dan Tirmidzi)


Kaifiyat Dhuha


Waktu sembahyang Dhuha ialah dari naik matahari sampai sepenggalah dan berakhir di waktu matahari tergelincir tetapi disunatkan dita’khirkan sehingga matahari naik tinggi dan panas terik. Cara menunaikannya pula adalah sama seperti sembahyang-sembahyang sunat yang lain iaitu dua rakaat satu salam.Boleh juga dikerjakan empat rakaat, enam rakaat dan lapan rakaat. Menurut sebahagian ulama jumlah rakaatnya tidak terbatas dan tidak ada dalil yang membatasi jumlah rakaat secara tertentu, sebagaimana sebuah hadis yang diriwayatkan oleh ‘Aisyah bermaksud:


”Adalah Nabi SAW bersembahyang Dhuha empat rakaat dan menambahnya seberapa yang dikehedakinya.”(Hadis riwayat Ahmad, Muslim dan Ibnu Majah)
Dari segi pembacaan di dalam solat sunat dhuha tiada wajib membaca surah-surah tertentu di dalam rakaat tersebut. Cuma kebiasaan yang dilakukan oleh para ulama iaitu pada rakaat pertama dibaca surah Fatihah dan surah Wasy-Syamsi atau surah Al-Kafirun. Manakala rakaat kedua dibaca Al-Fatihah dan surah Ad-Dhuha atau surah Al-Ikhlas.


Doa selepas solat DHUHA...


“Ya Allah, sesungguhnya waktu dhuha adalah waktu dhuha-Mu, keagungan adalah keagungan-Mu, kebaikan adalah kebaikan-Mu, kekuatan adalah kekuatan-Mu, kekuasaan adalah kekuasaan-Mu, penjagaan adalah penjagaan-Mu. Ya Allah, sekiranya rezeki kami di atas langit, turunkanlah, sekiranya dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar, mudahkanlah, jika haram, sucikanlah, jika jauh, dekatkanlah, dengan hak waktu dhuha, keagungan, kebaikan, kekuatan dan kekuasaan-Mu. Berilah kepada kami apa-apa yang telah Engkau berikan kepada hamba-hamba-Mu yang soleh.” 



Thursday, April 26, 2012

Susah ke nak jadi Muslimah?



Lihat sahaja peraturannya..
 - Aurat wanita lebih banyak daripada lelaki
 - Wanita perlu meminta izin dari suami bila hendak keluar, tetapi tidak sebaliknya.
 - Wanita menerima harta warisan hanya setengah dari bahagian lelaki
 - Wanita wajib taat pada suami, tapi tidak sebaliknya
 - Wanita perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak
 - Talak terletak di tangan suami dan bukan isteri
 - Wanita kurang dalam beribadah kerana adanya masalah haid dan nifas yang tidak ada pada lelaki

Tapi, pernahkah kita melihat kenyataan sebaliknya..
- Benda yang mahal harganya akan dijaga serta disimpan di tempat yang terselamat dan terbaik. Sudah pasti intan permata tidak akan dibiarkan berserak bukan?

Itulah bandingannya dengan seorang wanita,
- Wanita perlu taat pada suami. Tapi tahukah? Lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama daripada kepada bapanya
- Wanita menerima warisan lebih sedikit dari lelaki. Tapi tahukah? Harta tersebut menjadi milik peribadi wanita dan tidak perlu diserahkan pada suaminya sementara lelaki apabila menerima warisan, dia perlu bahkan wajib menggunakan hartanya untuk anak isterinya.
- Wanita memang harus menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak. Tapi tahukah? Bahawa saat mengandung hingga melahirkan maka setiap saat dia didoakan oleh segala makhluk Allah di muka bumi, dan tahukah? Jika ia meninggal kerana melahirkan maka dia syahid dan syurga menantinya.
- Tahukah? Di akhirat kelak seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap empat wanita, iaitu: isterinya, ibunya, anak perempuannya, dan saudara perempuannya. Ertinya, bagi seorang wanita tanggung terhadapnya ditanggung oleh empat orang lelaki, iaitu: suaminya, ayahnya, anak lelakinya dan saudara lelakinya.
- Seorang lelaki wajib berjihad fi sabilillah, sementara bagi wanita jika taat pada suaminya, serta menunaikan tanggung jawabnya kepada Allah maka dia akan turut menerima pahala setara seperti pahala orang pergi berjidah fi sabillillah tanpa perlu mengangkat senjata.
- Seorang wanita boleh memasuki syurga melalui pintu syurga mana saja yang disukainya cukup dengan empat syarat, yakni: solat 5 waktu, puasa di bulan Ramadhan, taat pada suami dan menjaga kehormatannya.

Wahai saudariku sesama muslimah, tidakkah beberapa perkara di atas menjadikanmu bersyukur telah dilahirkan sebagai seorang muslimah.
Jika kaum wanita mempunyai puluhan alasan untuk menuduh Islam sebagai agama pengekang kebebasan wanita, maka Islam punya ratusan bahkan ribuan pembelaan bahawa ajaran Islam adalah Rahmatan lil ‘alamin. Tak satu makhluk pun yang dizalimi dengan adanya syariat-Nya kerana Allah lebih tahu apa yang tidak kita ketahui.


 PETIKAN : PAKAR CINTA