There was an error in this gadget

Thursday, May 10, 2012

Cantik


Assalamualaikum

Korang semua apa khabar?moga sentiasa dibawah rahmat-Nya..malam ni biar aku cerita sikit lah apa yang aku tahu pasal cantik ni. Cantik ni terlalu subjektif dan terpulang pada pandangan dan fahaman masing-masing. Ada yang kata cantik ni terletak pada hidungnya,terletak pada mata,mulut,tangan dan sebagainya.. dan bagi yang fikir lebih panjang dan beramal dengan agamanya, diorang akan kata cantik 2 terletak pada akhlak seseorang wanita atau lelaki,terletak pada ibadahnya,pada santunnya,pada imannya dan pada agamanya dan banyak lagi lah...ada yang kata manusia 2 tak ada yang cantik sebenarnya, tak apalah, tu pendapat dia...

Untuk aku, kecantikan 2 bergantung pada iman seseorang, lau iman dia cantik maka cantiklah dia. Iman ni merangkumi semua termasuklah akhlak, ibadah, solat, bicara, santun, pakaian, gelagat, telatah, sikap, perlakuan, tutur kata, amalan dan macam-macam lagilah(asyik ulang benda yang sama je)... jadi cantik satu je
(iman) tapi dapat banyak kecantikan lain yang percuma kan. Bertuahnya orang yang ada kecantikan tu(iman).




Rasulullah bersabda yang bermaksud, "Dunia ini penuh dengan perhiasan dan perhiasan paling 
indah ialah wanita solehah.."(Hadis riwayat muslim)

Untuk dapatkan kecantikan 2 kita kenalah rajin. Rajin dari segi apa plak? dari segi ibadah la.. kena rajin solat 5 waktu,berpuasa,taat pada suami, dan melakukan semua yang disuruh dalam agama.. amal makruf nahi mungkar.. buat apa yang disuruh oleh syarak dan tinggalkan apa yang dilarang..insya-Allah

Kebanyakan yang aku selalu nampak,ramai yang nak jadi cantik sampai sanggup buat pembedahan plastik, tinggikan hidung,besarkan mulut, kecilkan perut, hilangkan kedut, dan macam-macam lagi lah, 2 apa yang aku nampak. apa yang aku tak nampak wallaualam, aku pun tak berani nak kata sebab benda 2 aku tak nampak kan. Lau cakap gak nanti orang kata aku ajar plak.


mybe dia ni pun banyak wat pembedahan plastik

Kecantikan kat wajah ni berbeza-beza, sesetengah orang kita tengok walaupun tak hensem or cantik tapi kita suka tengok, sesetengah lagi hemsem, kaya, pakaian mahal-mahal tapi kita tengok je, cam nak baling ngan kasut(gurau je)..rasa meluat je kan..em kita suka kat seseorang 2 bukan bergantung pada kecantikan dia je tapi kita rasa seronok, suka, sayang kat dia..tapi sayang pun berpada-padalah,jangan sampai kita gadaikan maruah dan agama kita, jangan sampai kasih sayang kita cam ditelan mati mak,diluah mati bapak(betul ek?), bahaya 2...

Ada yang sebabkan kecantikan pada seseorang 2, dia menjual diri dia. Dia berzina, melakukan maksiat, dedah aurat, bertepuk-tampar dengan yang bukan mahram dan lain-lain. 2 bukan yang diajar oleh Rasulullah dan tak ada pun surah-surah dalam al-Quran yang menyatakan kita boleh buat cam 2,malah menghalang daripada melakukan ada lah tapi kita jangan benci kat orang yang melakukan perkara 2, bahkan benci pada perlakuan diorang..


Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
"Sesiapa yang menghina seseorang kerana dosa yang pernah dilakukannya, maka ia tidak akan mati sebelum melakukan dosa tersebut."


(Hadis Riwayat Al-Tirmizi) 


So, cantik ni terlalu banyak maksud, lau nak terang satu persatu memang tak pernah nak habis. Ingat tau, nak cantik 2 tak salah tapi berpada-padalah. Cari kecantikan yang sebenar-benarnya, bukan setakat cantik muka je tapi cantik dalaman tu yang penting.. Carilah cantik yang satu tu(iman) agar yang lain akan cantik jua..marilah kita menuju ke jalan keimanan yang sememangnya kita tahu itulah jalan untuk mnjadi soleh dan solehah...insya-Allah


bestnya lau dpt suami n anak2 cm ni

4 comments:

  1. kita yang menanam 'kecantikan' tu.. ^_^ asalkan usaha nak ke arah tu..

    ReplyDelete
  2. btul sngat2..hdup kat dnia ni kta ada 2 je plihan,iaitu nak or xnak,kiri n kanan,dosa n pahala,baik n buruk n mcm2 lg...plihan di tgn kta...wallaualam

    ReplyDelete
  3. Salam, cantik.. Alhamdulillah =)

    ReplyDelete

Silalah komen